Geplaatst op
De Europese auto-industrie kampt nog steeds met de gevolgen van de Covid-19 pandemie en het tekort aan halfgeleiders, maar in mei 2021 steeg de verkoop van elektrische en plug-in hybride auto’s.
In mei steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s met 73% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, volgens de laatste gegevens.
De vraag is nog ver verwijderd van het niveau van voor de pandemie en de 1.073.987 voertuigen die in de maand werden geregistreerd in de 26 Europese markten is 25% minder dan in mei 2019.
Elektrische voertuigen behaalden in mei een recordaandeel van 16% van de markt, tegenover 11% in april 2021. De vraag naar zuiver elektrische modellen steeg met 261% tot 83.700 voertuigen, en het aantal plug-in hybride registraties steeg met 299% tot 87.700 voertuigen. Het marktaandeel voor SUV’s sprong van 40,2% in mei 2020 naar 44,6% vorige maand, in vergelijking met mei 2018, toen SUV’s goed waren voor 34% van de markt.
De markt heeft ook een impuls gekregen door de sterke vraag naar individuele modellen, zoals de Renault Clio, Fiat 500 en Volkswagen Golf, die de toppositie als bestverkochte auto van Europa heeft overgenomen. De Tesla Model 3 voerde de BEV-ranglijst aan, en de Ford Kuga was de populairste PHEV.
Dit zijn de best verkochte auto’s in Europa in mei 2021:
Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf van de laatste generatie arriveerde in de zomer van 2020 in Europa. Het is altijd een van de best verkochte auto’s in de regio geweest, dus het is geen verrassing om hem weer bovenaan de lijst te zien staan. Deze gezinsauto heeft de toppositie teruggewonnen van de Peugeot 2008. Nieuwe varianten – waaronder de GTI Clubsport en R – moeten het model helpen zijn sterke positie in de komende maanden te verstevigen.
Tip: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/
Renault Clio
Met een verkoopstijging van 23% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de Clio de koploper op de concurrerende superminimarkt. Renault heeft de supermini medio 2020 nieuw leven ingeblazen en een hybride optie geïntroduceerd in een poging om zijn aantrekkingskracht te vergroten en zijn groene beloftes te versterken.
Fiat 500
De kleine en stijlvolle Fiat 500 behoudt niet alleen zijn plaats in de top 10 van best verkochte auto’s, maar klimt zelfs naar de derde plaats, vooral dankzij de vraag naar zijn nieuwe elektrische variant, de 500e. In middenklasse-uitvoering heeft deze auto een actieradius van 199 mijl, waarmee hij beter presteert dan verschillende van zijn even grote EV-concurrenten. Met behoud van de aantrekkelijke retrolook van de 500 lijkt de EV zelfs 14 jaar later nog te profiteren van Fiat’s slimme beslissing om zijn ‘volksauto’ in 2007 nieuw leven in te blazen.
Volkswagen T-Roc
Volkswagen’s kenmerkende mix van ergonomie en praktische bruikbaarheid, verpakt in een crossover-vormig pakket, zou altijd een hit worden in Europa. De vraag naar de T-Roc steeg met 85%, en met 18.160 verkochte exemplaren is dit ook de bestverkochte SUV/crossover in Europa.
Toyota Yaris
Mei was een goede maand voor de rivaal van de Ford Fiesta. In totaal werden 17.373 exemplaren gekocht, een stijging van 112% ten opzichte van vorig jaar. Voor de volgende maand worden opnieuw sterke prestaties verwacht, dankzij de vraag naar het nieuwe, aantrekkelijke model van de vierde generatie. Dat hij onlangs de prijs voor Europese Auto van het Jaar 2021 in de wacht sleepte, zal zijn kansen ook niet schaden.
Uitgelicht: https://easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/
Peugeot 2008
De 2008 blijft het goed doen, met een stijging van het aantal inschrijvingen met 94% ten opzichte van mei 2020. Hij staat al een hele tijd in de top tien – indrukwekkend in elke context, maar vooral opmerkelijk tegen de achtergrond van wijdverspreide marktproblemen en een lage consumentenvraag als gevolg van Covid-19.
Peugeot 208
De 208 voegt zich weer bij zijn grotere tegenhanger in de top 10, met een registratiestijging van 45% ten opzichte van een jaar eerder. De kleine hatchback van de Franse firma heeft een radicaal nieuw design, met elektrische, diesel- en benzinemotoren, wat ongetwijfeld bijdraagt tot zijn terugkeer in de top tien.
Gerelateerde berichten
Duurzaamheid en E-Scooters: Zijn ze echt een “groene” optie?
Van Brussel tot Tel-Aviv zijn e-scooters echter overal te vinden – op straat, op de stoep, in het openbaar vervoer. Ik snap het. Ze zijn...