Van Brussel tot Tel-Aviv zijn e-scooters echter overal te vinden – op straat, op de stoep, in het openbaar vervoer.

Ik snap het. Ze zijn goedkoop, gemakkelijk toegankelijk en gemakkelijk te bedienen. Bovendien worden ze vaak bejubeld als een duurzame manier van transport, meestal toegeschreven aan de ‘e’ van de e-scooter. Hoewel veel tegenstanders van de e-scooter hun bezorgdheid hebben geuit over de openbare veiligheid en parkeergelegenheid, werd de mate waarin de voertuigen milieuvriendelijk zijn tot nu toe meestal als een gegeven beschouwd. Een recente studie van de North Carolina State University sprak zich echter uit tegen veel van de duurzaamheidsclaims van e-scooterbedrijven. Zij voerden een levenscyclusanalyse van e-scooters uit, d.w.z. een analyse van de koolstofvoetafdruk van de voertuigen, van de wieg tot het graf. Dit omvat de milieu-impact van niet alleen het gebruik, maar ook de materialen, de fabricage, en de inzameling en herdistributie.

Het goede nieuws is dat volgens deze studie e-scooters van mijl tot mijl ongeveer de helft minder uitstoten dan de gemiddelde auto. Helaas, dat is ongeveer zo goed als het wordt. Als de rit die je met de e-scooter maakt normaal met de auto zou worden afgelegd, dan is dat inderdaad een aanzienlijke verbetering. Maar als die reis normaal te voet of met de fiets zou worden afgelegd, is de e-scooter helaas niet de meest duurzame optie. Zelfs in vergelijking met het openbaar vervoer wint de bus het, gemeten naar afgelegde passagierskilometers (d.w.z. van een bus volgeladen met meerdere mensen). Kortom, de auteur besluit zijn bevindingen met de volgende drie verbeteringsvoorstellen, willen we de beweringen over de milieuvoordelen van e-scooters serieus nemen:

– Langere levensduur van het product

– Verminderde materiaal belasting

– Minder gevolgen voor inzameling en distributie

Betekent dit dat e-scooters geen duurzame vorm van vervoer zijn? Nou, niet echt. Zoals elke wetenschappelijke studie, zijn de bevindingen onderhevig aan verschillende beperkingen, waarvan sommige de geldigheid van de resultaten in tijd en plaats aanzienlijk belemmeren.

Productlevensduur en materiële belasting

De auteur suggereert dat het hoge percentage vandalisme en diefstal vereist dat de scooters regelmatig worden vervangen, maar de analyse werd uitgevoerd op één bepaald model, namelijk de Xiaomi M365, een consumentenscooter. Hoewel dit het model is dat werd gebruikt in de plaats waar de studie werd uitgevoerd, innoveren en updaten bedrijven hun modellen snel met nieuwe functies waardoor ze duurzamer en moeilijker te stelen worden.

Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-scooter/

Zo kondigde Bird begin deze maand aan dat het binnenkort de BirdTwo zal uitbrengen. Het nieuwe e-scootermodel heeft tal van nieuwe kenmerken, waarvan er vele betrekking hebben op de problemen die in de bovengenoemde studie aan de orde zijn gesteld, waaronder: een onbelichte remkabel, lekvrije banden, anti-diefstal encryptie, een anti-kantel kickstand, schade sensoren en een meer duurzame stuuras.

Inzameling en herverdeling

Een factor die bij de verbeteringen van de bedrijven grotendeels over het hoofd wordt gezien, is de inzameling en herdistributie van de scooters. Elke dag moeten verschillende scooters worden opgehaald, ’s nachts worden opgeladen en vervolgens opnieuw worden verdeeld over de stad, een proces dat nog steeds vol inefficiënties lijkt te zitten. Aangezien de onafhankelijke contractanten die de voertuigen ophalen per scooter worden betaald en ze in hun eigen huis opladen, is het in feite een wedstrijd tussen ophalers om er zo veel mogelijk te verzamelen, op welke manier dan ook. Hierin ligt een ander groot deel van de koolstofvoetafdruk van e-scooters.

Deze studie werd echter uitgevoerd in de Verenigde Staten, waar de verzamelaars vaak scooters verzamelen met hun persoonlijke voertuigen en waar de stedelijke dichtheid meestal vrij laag is. In het buitenland, waar zowel de bevolkingsdichtheid als de structurele dichtheid doorgaans hoger zijn, leggen aannemers waarschijnlijk kortere afstanden af om scooters op te halen en opnieuw te verdelen, wat de efficiëntie enigszins verhoogt. De manier waarop scooters worden ingezameld kan ook een groot verschil maken in de koolstofvoetafdruk. In Israël bijvoorbeeld is het niet ongewoon om mensen door de straat te zien zoeven op een scooter met verschillende anderen er bovenop gestapeld, duidelijk om ze te verzamelen om op te laden.

Uitgelicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/

Uiteindelijk lijkt de e-scooterinvasie in de lage landen nog ver weg, maar wat er hier ook gebeurt, de milieuvriendelijke beweringen van e-scooterbedrijven moeten kritisch worden gevolgd. Laten we duidelijk zijn, ze zijn VEEL beter dan auto’s. Het gebruik ervan is emissievrij, ze nemen veel minder ruimte in, en tot nu toe zijn ze nog steeds een leuke nieuwe manier om door de stad te hoppen. Maar wanneer de nieuwigheid eraf is en de effecten ervan op een meer systematisch niveau zichtbaar worden, zullen gemeenten een aantal belangrijke beslissingen moeten nemen over waar ze passen in hun visie op de toekomst van de stedelijke mobiliteit.